Dnes je: 16.10. 2024 | | Poslední články | Mapa stránek | Kalendář | Facebook | Info-seznam | |
v regionech: - Tišnov |
- Bystřice nad Pernštejnem |
dnes Příroda, okolí - Sokolníci na Doub... |
včera Úřední deska - Záměr prodeje... |
včera Současnost - První půlrok SDH... |
včera Školní jídelna - Jídelní lístek od 21.10… |
11/10/24 Obřadka Nedv... - Cestovatelský podvečer |
10/10/24 Městys Lomnice - Pozvánka na koncert |
Celý přehled [7] |
Doubravnický zpravodaj |
obsah čísla 02/2024 |
verze pro tisk [ zde ] |
Vážení přátelé.
Po celý rok tu se svými spolupracovníky, kolegy zastupiteli, členy komisí a výborů i dobrovolnými spolupracovníky pečujeme o chod našeho městyse a o jeho rozvoj. Kdybychom měli uvést výčet všech, kdo se podílí svou prací, zjistili bychom, že o městys pečují téměř všichni obyvatelé, každý svou měrou a každý v oblasti, která je mu blízká.
A tak se pro vás, a trochu i pro nás, ještě v běhu konce roku ohlížíme za naší prací.
Rok 2023 jsme zahájili dokončením rekonstrukce bytu v budově vedle stavebnin.
V posledních letech jsme řešili přeplněnost budovy naší školy. S vedením Základní umělecké školy v Tišnově jsme se dohodli, že ve vile v místnosti vedle knihovny vznikne zázemí pro její činnost v Doubravníku, aby tak bylo naší škole odlehčeno. Podmínkou je samozřejmě i odpovídající sociální zařízení. Proto obec zahájila práce na rekonstrukci přístavku pro zřízení toalet.
V průběhu rekonstrukce vyvstala akutní potřeba řešit stav prostor skautské klubovny, který přestal poskytovat bezpečí pro jejich schůzky. Rada tak dala hlavy dohromady a dohodli jsme se na novém uspořádání. Městys Doubravník již několik let provozuje Poštu Partner v I. nadzemním podlaží budovy úřadu městyse. Prostory pošty byly však původně koncipovány i pro několikačlenný tým doručovatelek, které v dnešní době mají své kanceláře jinde. Po diskuzi se zúčastněnými jsme se dohodli na řešení - knihovna se přestěhuje do těchto nevyužívaných prostor a uvolněné prostory knihovny ve vile, včetně sklepních, a tedy skladových prostor, využijí Robinsoni.
S počátkem roku jsme pokračovali v pracích na vile, kde jsme vloni začali s rekonstrukcí přístavby. V přístavku vznikají toalety, které umožní plnou funkčnost jejího I. nadzemního podlaží. Současně v minulém roce byla obnovena všechna okna I. nadzemního poschodí, která byla již zkřivená, chyběly skleněné výplně a místy byly některé dřevěné části nefunkční.
Zimní i jarní měsíce nám poskytly vhodný čas pro dokončení stavebních prací uvnitř přístavku do fáze vhodné pro dokončení vodoinstalace, kanalizace, napojení na otopný systém a instalace vstupních dveří pro zadní vstup. Bohužel, firma, která instalaci provádí, tyto práce nemohla provést v průběhu roku a jsou přislíbeny až po Novém roce. Nicméně naši pracovníci pokračovali v letošním roce i na dokončení vnějších stavebních prací - fasády, podbití střechy a dodláždění pro instalaci schodiště. Nyní je provedeno provizorní dřevěné schodiště a na jaře bude nahrazeno kovovým. Dveře vyrobil a v závěru roku dodal pan Pavel Pospíšil. Ty byly navrženy ve spolupráci s pracovníky památkové péče. Vila je památkově chráněná a vstupní dveře byly instalovány v památkově chráněné části. Vletošním roce pokračovala i obnova oken vily ve II. nadzemním podlaží - zejména v prostorách ordinace a částečně i v obřadní místnosti. Náklady na letošní obnovu oken vily činí 425 tis. Kč. Obnovu finančně podpořilo Ministerstvo kultury částkou 200 tis. Kč a Jihomoravský kraj částkou 137 tis. Kč.
Mírnější zima nám umožnila postavit i střechu přístavku udomu Světničkových, kterým jsme přislíbili obnovit tento přístavek při rekonstrukci komunikace na Vyhlídku za to, že jsme zmenšili jeho půdorys a získali tak více prostoru v zatáčce pro bezpečnější průjezd.
Na konci zimy vznikla akutní potřeba obsazení bytu v našem domově důchodců. Proto bylo v březnu nutné zahájit rekonstrukci dalšího bytu. Původně byla plánována rekonstrukce v rozsahu nezbytně potřebném pro jeho standardní užívání, což ovšem při zjištění stavu instalací i konstrukce stropů a stěn vyústilo v kompletní rekonstrukci. Obnoveny byly vodoinstalace, kanalizace i elektroinstalace. Byla zrekonstruována koupelna i kuchyň. Byly vytvořeny stropní konstrukce a obnoveny povrchy podlah. Rekonstrukce pokračovala do konce dubna. V té době jsme upravili i některé další prostory domova.
Po několika letech jednání a projektové i finanční přípravy se podařilo zahájit v loňském roce čištění potoka Rakovec, které bylo dokončeno v první polovině letošního roku. Práce prováděla firma Kubiko. Investorem byly České lesy, s.p. Na realizaci dohlížel Ing. Přemysl Humplík. Součástí práce bylo nejen vyčistit koryto potoka od nánosů, ale i sanovat zdivo koryta. Při realizaci byl zjištěn výrazně větší rozsah vymletých spár. Bohužel se nepodařilo zajistit zaspárování všech vymletých míst jednak z důvodů finančních, ale zejména z důvodů kapacitních.
Firma nebyla poptána na tak velký rozsah prací. V oboru působí dnes již jen málo firem, proto se plně využívají ty, jež jsou k dispozici a ty následně mají vyčerpanou veškerou kapacitu. Nést záruku za své dílo, které má vydržet několik let v podmínkách tekoucí vody v letních i zimních měsících, mohou jen firmy s dostatkem odborných dovedností. A jak všichni víme, řemeslníků je žalostný nedostatek. Doufejme, že mladí lidé najdou zalíbení v řemeslech a vydají se na cestu těchto oborů. K tomu však potřebují i zdatné učitele, kteří řemeslo ovládají a přitom jsou schopni a ochotni učit své umění i druhé.
V Doubravníku máme úřad ve velmi pěkně a poctivě zrekonstruované budově. Její charakter je památkový. Stav v době před rekonstrukcí byl zcela žalostný. Přesto se před již více než dvaceti lety podařilo vytvořit vkusný a trvanlivý prostor, který zaujme návštěvníky a stále dobře slouží uživatelům. Nicméně, jak čas postupuje, každá nemovitost vyžaduje údržbu či úpravu nebo inovaci. Již delší dobu jsme pozorovali potřebu výmalby prostor. Současně jsme řadu let pociťovali neuspokojivou situaci ve funkčnosti internetového připojení jednotlivých místností i vnitřní komunikace mezi kancelářemi a komplikovanou obsluhu našeho infokanálu. Na těžkosti nebo neexistenci připojení měla vliv i síla zdí, které nedovolovaly přenést signál bezdrátově.
Ve volných chvílích špatného počasí jsme se pustili do práce i na úřadu městyse. Bylo třeba vytvořit otvory ve smíšeném zdivu a ve stropních konstrukcích pro kabelové vedení. Vytvořit drážky ve smíšeném zdivu pro dostatečné množství kabelového vedení a nevybourat přitom polovinu tohoto zdiva bylo docela náročné. Kdo navštívil v těch týdnech náš úřad, ví, že jsme vše museli zvládnout za plného provozu, aniž bychom se stěhovali do jiných prostor. Nějakou dobu se chodba proměnila v moji kancelář a já měla tak k lidem zase o něco blíže. Současně proběhla úprava dispozice dvou kanceláří včetně vytvoření doplňků nábytku, optimalizace elektro a jiných rozvodů. S ohledem na charakter stavby a předchozích výmaleb byla prováděná vápenná výmalba, což v dnešní době nepatří mezi oblíbené malířské technologie a naši pracovníci se s tím museli vypořádat.
Protože však nemůžeme nechat věci vně úřadu stát a řešit jen úřad, pracovalo se pouze, když jsme nemohli pracovat jinde. Dnes již zbývají závěrečné instalace koncových prvků zařízení internetu, elektro a dokončení výmalby, což, jak předpokládáme, proběhne v začátku příštího roku podle časových možností dodavatelů.
V květnu jsme vyšli vstříc opakovaným žádostem obyvatel Luhačovic a Za nádražím o zkvalitnění jejich životního prostředí. Dlouhodobě trpěli vysokou prašností zejména v letních měsících. Na povrchu cest opakovaně vznikaly výmoly. Jak rostl provoz na všech cestách, tak se tyto obtíže stupňovaly. Po obhlídce situace na místě jsme se s radními rozhodli pro provedení asfaltového povrchu na obou komunikacích. V uplynulých letech tomu předcházela rekonstrukce části kanalizace a zřízení osvětlení podél cesty u řeky v Luhačovicích.
Z důvodu častých pádů stromů na vzdušné vedení a jeho poničení jsme uložili vedení veřejného osvětlení k nádraží z velké části do země. Od Povodí Moravy bylo třeba získat do vlastnictví městyse pozemek, na kterém se nacházela zadní část cesty v Luhačovicích. Nákup pozemku se podařilo dokončit těsně před provedením pokládky asfaltu. Provedli jsme porovnání několika nabídek na pokládku asfaltu. Po zhodnocení ceny i technologie provedení jsme se rozhodli oslovit firmu Strabag, která v jarních měsících nabízela výhodnější slevy před zahájením sezóny. Konstrukce cest jsme nechali zhotovit řádně již v předchozích letech, a tak příprava, kterou prováděl pan Zdeněk Starý s našimi pracovníky, mohla tyto konstrukce využít a navázat na ně. Odměna pro nás je znatelné vylepšení prostředí v těchto částech městyse pro naše obyvatele a tím zlepšení celkového obrazu městyse.
V jarních měsících dva z našich zaměstnanců prodělali závažné zdravotní problémy, a tak jsme více než dva měsíce pracovali v oslabení. Práce v našem náročném terénu je velmi často na hranici bezpečnosti. To se ukázalo nejen o letošním jaře.
Městys Doubravník je vlastníkem věžních hodin - hodinového stroje včetně rozvodů i ciferníků. Při příležitosti revitalizace kostela byla na podnět pana Oldřicha Musila realizována generální údržba hodinového stroje i rekonstrukce ciferníků. Stroj byl navrácen a zprovozněn na konci jara po vyklizení prostor od stavebního odpadu, aby neohrožoval chod hodin. Další údržbu hodin převzal Ing. Tomáš Kvasnica po panu Musilovi. A konečně jsme se mohli zaposlouchat do zvuku odbíjení hodin na zvonech našeho kostela řízeného právě tímto hodinovým strojem.
V červnu jsme opět s pomocí pana Zdeňka Starého realizovali přeložku kanalizace od domova důchodců z pozemku za domovem důchodců, který byl obcí prodán v minulých letech pro stavbu domu. Zde musím upřesnit, že byl prodán mé dceři a jejímu manželovi. V září jsme spolu s firmou Zame pokračovali i přeložkou vedení nízkého napětí. Obojí bylo uloženo podél cesty. Realizaci předcházela projektová příprava, územní řízení a odkup pozemku od Státního pozemkového fondu, na kterém se nacházela část cesty. V místě jsme prováděli i sondu pro zjištění vedení páteřní kanalizace, do které bylo třeba přeložku přípojky zaústit. Sonda ukázala, že zemina je velmi nestabilní z důvodu zavlhčení půdy vodou z potoku, který protéká napříč těmito pozemky. Proto se jevilo velmi problematické podejít s instalacemi potok a jeho okolí. Podařilo se nám to využitím částečného zatrubnění potoka.
V průběhu června skončila sezóna našich fotbalistů, a tak jsme mohli realizovat instalaci nového zavlažování fotbalového hřiště.
Cílem nového zavlažování je udržet dostatečnou vlhkost půdy v zóně kořenového systému trav a zvýšit tak kvalitu celého sportovního zařízení, které bylo dosud jediné užitné v našem městysi. Realizaci předcházela tvorba projektu, který připravili naši fotbalisté spolu s realizační firmou Petr Machač. Dále bylo třeba získat souhlas stavebního úřadu pro umístění zavlažování. V předchozím roce bylo vyřízeno povolení k odběru povrchových vod a bylo pořízeno čerpadlo pro nasávání vody z řeky, protože původní čerpadlo vypovědělo v průběhu sezóny službu. Byla provedena kompletní obnova systému s vlastním čerpadlem, filtrací, programovým řízením a srážkovým čidlem. Jako zdroj vody slouží řeka, vzdálená asi 5 metrů od hřiště. U této je umístěno zmíněné čerpadlo s nasáváním.
Nový systém je automaticky řízený v závislosti na počasí. Systém je rozdělený do 12 sekcí tak, aby ostřikem byla pokryta optimálně celá plocha. Zásobování vodou je z řeky Svratky čerpadlem umístěným na břehu. Voda je dále rozváděná systémem potrubí a dalšího potřebného vystrojení pod povrchem trávníku. Ve chvíli zavlažování trysky vyjíždí nad povrch trávníku tlakem vody, vpuštěné elektromagnetickými ventily, a poté rozstřikují vodu. Zásobování elektrickou energií bylo realizováno provedením vnitřního rozvodu stávající elektropřípojky. Celkové náklady činily 390 tisíc Kč. Zavlažování hřiště finančně podpořil Jihomoravský kraj částkou 177 tisíc Kč.
Na začátku července již tradičně chystáme Slavnosti Pernštejnského panství. Náměstí i celý Doubravník se pak mění v oslavu naší historie i současnosti. Děkuji za přípravu i uskutečnění těchto oslav nejen kulturní komisi, jejíhož vedení se v minulém roce ujal Ing. Miroslav Truhlář, ale i hasičům, kteří zajistili občerstvení. Myslím, že na našich slavnostech jsou lidi velmi spokojení. Příjemně je tu dozajista i pro samotné náměstí, pro jeho architekturu i stromy, které vytváří velmi vlahé klima v letních měsících.
Vzápětí po slavnostech jsme zahájili vyklízení a provizorní zprovoznění budovy Svazarmu pro přestěhování zásahové jednotky z hasičky. Vyklízení proběhlo velmi rychle i díky brigádníkům, kteří s námi každoročně o prázdninách spolupracují. Mezitím byl ukončen provoz ve škole a my jsme mohli zahájit práce na předláždění dvora společného pro naši školu i hasičku. Dvůr bylo třeba předláždit z důvodu loňské rekonstrukce přípojek vody a kanalizace v tomto místě k hasičce, vile, školce, škole a několika soukromým nemovitostem.
Již při rekonstrukci toalet a dalších vnitřních prostor školy v minulých letech jsme se snažili o přestavbu tak, aby přízemí školy bylo bezbariérové. Problematické bylo respektovat stávající úrovně všech vstupů, kanalizačních vpustí a zajistit odvedení dešťových vod, ochranu zdiva před zatékáním, zmíněnou bezbariérovost a dostatečnou únosnost pro pojezd hasičské cisterny s vodou. Naši chlapci nakonec řešení našli. I přes čas dovolených se nám podařilo dlažbu dokončit do konce prázdnin a škola tak mohla nastoupit se začátkem školního roku s lepším vzhledem svého okolí. Oprava soklu budovy v následujících měsících byla již jen doladěním pro radost očí. I tak jsme museli vyzkoušet několik odstínů, než jsme vybrali stávající a doufám, že přispívá ke zlepšení vzhledu našeho náměstí.
Předláždění dvoru školy a hasičky
Využili jsme příležitosti, kdy paní Vlasta Slaná, která se nám stará o poštu Partner, odjela na dovolenou, a zahájili jsme bleskově práce na přípravě prostor pošty pro přestěhování knihovny. Když po dalším týdnu přijela zpět, byli jsme už z nejhoršího venku a ona tak mohla v klidu zavřít dveře v nové sádrokartonové příčce a obsluhovat zákazníky, zatímco za dveřmi probíhal boj se starou výmalbou, elektroinstalací. Stěhování knihovny jsme stihli za tři týdny díky šikovným rukám nejen zaměstnanců, ale i všech mladých brigádníků, bez kterých bych si nedovedla tak rychlý přesun knihovny představit. Se stěhováním knih pomohli i ti nejmenší brigádníci.
A pak už nastalo chystání na hody. V minulém čísle popsal zevrubně a věrně Ing. Miroslav Truhlář, co všechno se děje kolem hodů a jejich přípravy. Je to spousta setkání, událostí, práce, ale i radosti a zábavy. Já si dovolím připojit další z těch, které nejsou veřejnosti na očích, ale patří k těm milým a potřebným.
K přípravě hodů patří i péče o kroj a ta musí probíhat v průběhu celého roku. Zajišťuje ji paní Maruška Čechová. Převzala ji po tvůrci našich krojů panu Vladimíru Jirčíkovi. Na jaře jsme společně s Maruškou Čechovou, panem Jirčíkem a paní Alenkou Blahovou, která již několik let šije součásti krojů pro doplnění těch opotřebovaných nebo chybějících, vyrazili na návštěvu prodejny potřeb pro šití krojů v Brumovicích. Byla to radost probírat se tímto zbožím. V prodejně jsme strávili né-jednu hodinu. Tam jsme pořídili látky i další ozdoby na kordulky. Děkuji všem jmenovaným za udržování našeho krojového fondu i paní Olince Musilové za pomoc při opravách.
Po hodech jsme zahájili práce ve spolupráci svlastníkem nemovitosti panem Zdeňkem Lukáškem na obnově východní části fasády domu č. p. 71. Obnova probíhá pod dohledem pracovníků památkové péče, kteří přispívají svými radami ke stylovému řešení fasády. Obnova fasády je finančně podporována z dotace městyse Doubravníku v rámci dotačního programu vyhlašovaného od roku 2015 každoročně na podporu obnovy nemovitostí v městské památkové zóně. Domnívám se, že účel udělení dotace je právě na této realizaci zřejmý a přínos pro městys velký. Doufáme, že i v příštím roce se podaří pokračovat na obnově fasády nemovitostí na náměstí. Mile mne překvapil aktivní přístup vlastníka k obnově památkových hodnot.
V září jsme dostali oznámení o přidělení dotace od Národní sportovní agentury a začalo budování multifunkčního hřiště u sokolovny. Pro tuto akci bylo třeba připravit prostor - přestěhovat workoutovou sestavu, kterou jsme umístili do parku Dubínek. Odstranili jsme stromy, které by zasahovaly do oplocení hřiště. Dále už se práce ujala firma JM Demicar, která vyhrála výběrové řízení. V současné době je realizace téměř u konce. Zbývá dokončit instalace umělého trávníku a jeho vyplnění technickým pískem. To se patrně již nepodaří v průběhu zimy, protože je k dokončení třeba dobrého počasí. Mezitím se připravujeme na provoz hřiště a jeho způsob zpřístupnění veřejnosti. Podrobnosti této akce vám přineseme v jarním vydání Zpravodaje.
V letošním září rovněž proběhlo pravidelné ošetření lip. Tentokrát se arboristi z firmy Baobab soustředili na lípy u hřbitova. Byly provedeny zdravotní řezy, obvodové redukce, kontrola a úprava některých vazeb. Dále byly provedeny výchovné řezy 4 mladých lip na náměstí. Při této příležitosti arboristi také kontrolovali stav ostatních lip a vydají následně doporučení pro další péči. Štěpkování a úklid byl proveden, jako obvykle, pracovníky Hospodářské činnosti městyse. Celkové náklady na uvedené ošetření v roce 2023 činily 124 tisíc Kč. Akce byla realizována za finanční podpory Jihomoravského kraje ve výši 60 tisíc Kč z dotačního programu Podpora adaptačních opatření na změnu klimatu v roce 2023.
V závěru roku nás ještě čekala příprava na letošní advent. Taková příprava je zahájena v době, kdy pan Petr Koukal společně s panem Tomášem Kvasnicou vyhlíží vhodný strom, který musí před sv. Kateřinou opatrně vyprostit z obvykle precizně udržovaných zahrad a převézt na náměstí. Tam jej usadí do předem připravené objímky, vyklínují a pak už jen čekají, jestli jsou s připraveným stromkem návštěvníci blízkého restauračního zařízení spokojeni. Letošní strom věnovali manželé Dvořákovi - děkujeme. Ke slovu se následně dostala naše stará dobrá plošina MP20 a ozdoby, které s invencí sobě vlastní připravila a instalovala Alice Lukášková. V následujících dnech se kolem stromu snažilo uchytit hejno čertů, které ale nakonec uklidnil Mikuláš se svými anděli, aby mohl zavládnout mír a klid, do kterého vstoupili děti se svým jasným a dobrotivým pohledem na svět a ten nám předali svými písněmi.
Milí přátelé, za Radu městyse Doubravník a zaměstnance Úřadu městyse Doubravník vás všechny zvu na Silvestrovský přípitek, který se uskuteční v neděli 31. 12. 2023 v 17.30 hodin na náměstí.
To byl rok 2023. Je mnoho událostí a věcí, které jsem zde nezmínila, protože na ně nevyšel inkoust v tiskárně. O nich třeba příště.
Snažíme se pečovat o vaše - naše dobré společné žití. Věřte, že každou vaši potřebu, se kterou za námi přijdete, máme na paměti a hledáme pro ni řešení, i když ji třeba nejsme schopni splnit v této chvíli.
Děkujeme všem za spolupráci, protože bez toho by nešlo naplnit rok tolika událostmi a prací.
Děkuji všem svým zaměstnanců za celoroční práci. Děkuji také zaměstnancům, kteří přišli z Ukrajiny a svou poctivou prací přispěly k chodu i obnově Doubravníka. Většina z nich již odešla do dalších zaměstnání. Také děkuji všem zastupitelům, předsedům a členům komisí, výborů i všem, kdo pomáhají. Děkuji všem, kdo poctivě chodí do práce a svými daněmi podporují chod tohoto státu. Děkuji všem, kdo se doma starají o své děti nebo příbuzné. Děkuji i těm, kdo trpělivě zvládají těžkosti svého života, protože ti jsou našimi vzory, když nás potkávají nějaké překážky.
To je naše společnost a já nám přeji, ať v dalším roce vzkvétá, prospívá a neztratí sama sebe ve víru nových dní.
Vaše starostka Barbora Šenkyříková